70025 Hurricane Mk I Eastern Front - Limited Edition
- 70025
- Producent: Arma Hobby
-
Dostępność:
Niedostepny
-
Historia ceny
Najniższa cena 30 dni przed zmianą: 79,92 zł brutto - Rodzaj: Model samolotu
- Materiał: plastik i żywica
- Skala: 1/72
Model samolotu Hawker Hurricane Mk I w barwach fińskich i rumuńskich w skali 1/72.
W zestawie kupisz taniej
143,26 zł
Model wczesnej wersji samolotu Hurricane MK I z metalowymi skrzydłami. W zestawie znajdziesz żywiczne koła "wczesne" - tzw. pięcio szprychowe. Wykonanie modelu wymaga drobnych modyfikacji cześci - szczegóły poniżej, w historii samolotu.
Malowanie i oznakowanie
- Hurricane Mk I, nr HC-452/2, Lt. Ararne Arte, 1/Lentolaivue 10, lotnisko w Utti, wrzesień 1941
- Hurricane Mk I, nr HC-458/8, 2/Lentolaivue 26, lotnisko w Malmi, marzec 1943
- Hurricane Mk I, nr 3, pilot Lt. Av. Horia Agarici, Escadrila 53, Grupul 5 Vânătoare, lotnisko Mamaia, czerwiec 1941
- Hurricane Mk I, nr 4, pilot Lt. de rezervă Constantin "Bâzu" Cantacuzino, Escadrila 53, Grupul 5 Vânătoare, lotnisko Mamaia, czerwiec 1942
Hurricane Mk I na Froncie Wschodnim
Skonstruowany w 1935 myśliwiec Hawker Hurricane Mk.I był pierwszym nowoczesnym samolotem myśliwskim wprowadzonym do służby w Royal Air Force. Jego konstruktorem był Sydney Camm – główny inżynier firmy Hawker.
Choć konstrukcją nawiązywał do wcześniejszych myśliwców Hawkera (mieszana konstrukcja, kadłub kratownicowy), stanowił jednak duży skok jakościowy dla lotnictwa myśliwskiego RAF. Najważniejszymi z nich były kryta kabina, chowane podwozie i potężne, jak na tamte czasy, uzbrojenie – 8 karabinów maszynowych. Napęd stanowił silnik Rolls-Royce Merlin I, II i III.
Obok RAF samoloty Hurricane były, już na początku wojny, użytkowane w kilku krajach środkowo-wschodniej Europy. Jeszcze przed wojną trafiły one do Rumunii i Jugosławii (tam też były produkowane). Podczas wojny zimowej 1939-1940, kiedy ZSRS, jako sojusznik Niemiec zaatakował Finlandię, pośpiesznie dostarczono tam dywizjon Hurricane’ów. Samoloty te nie zdążyły jednak wziąć udziału w walkach. Nie udało się natomiast dostarczyć tych samolotów do Polski przed wojną obronną 1939 r. Samoloty rumuńskie (w tym egzemplarze przejęte po upadku Jugosławii) raz fińskie wzięły udział w wojnie z ZSRS po stronie niemieckiej w czerwcu 1941. Na początku kampanii na froncie wschodnim odniosły sukcesy, jednak z braku części zamiennych stopniowo wyszły z użycia.
Modyfikacje względem modelu podstawowego (Hurricane Mk I)
Hurricane Mk I zastosowane w lotnictwach Finlandii i Rumunii należały do wczesnych serii samolotów z metalowymi skrzydłami. Nieliczne z nich miał skrzydła płócienne. Samoloty te nie miały luku radio po prawej stronie kadłuba, wyposażone były we wczesny, prosty maszt antenowy i koła z „pięcioma szprychami”. Wykonując model należy zaszpachlować luk radio, wykonać z pręcika plastikowego lub szpilki masz antenowy i użyć żywiczne koła załączone do zestawu.
Uwaga prawna o oznaczeniach
Oznaczenia fińskie - niebieskie swastyki nie są oznaczeniami ustroju totalitarnego. Są jednak podobne do oznaczeń nazistowskich Niemiec. Producent w żaden sposób nie propaguje (co jest prawnie zakazane w Polsce) ustroju totalitarnego, oznaczenia zostały zamieszczone dla zachowania wierności historycznej modelu.
W niektórych państwach, ze względu na podobieństwo do znaków nazistowskich, eksponowanie publicznie nawet Fińskich znaków może być zakazane. Klienci z tych państw dokonują zakupu na własną odpowiedzialność i przyjmują na siebie skutki prawne zgodnie z następującymi zasadami prawa:
- Ignorantia legis non excusat
- Volenti non fit iniuria
Producent modeli nie ponosi odpowiedzialności za legalne bądź nielegalne, intencjonalne lub nieświadome użycie modelu przez klienta i/lub za zniszczenie lub zajęcie modelu przez stosowne władze lokalne.