AH49009 1/48 PZL P.8/I

Dodaj recenzję:
  • AH49009
  • Producent: *Arma Hobby
  • Dostępność: Jest
  • Rodzaj: Model samolotu
  • Materiał: żywica + multimedia
  • Skala: 1/48
  • szt.
  • 220,00 zł

Model żywiczny prototypu samolotu myśliwskiego PZL P.8/I. W zestawie dodatkowo blaszka fototrawiona.

W zestawie kupisz taniej

AH49009 1/48 PZL P.8/I

AH49009 1/48 PZL P.8/I

220,00 zł
ADB48008 Oblatywacz PZL, B. Orliński 1931

ADB48008 Oblatywacz PZL, B. Orliński 1931

40,00 zł
260,00 zł
240,00 zł

Model rekordowego prototypu mysliwca PZL P.8/I

Model najbardziej zaawansowanej konstrukcji myśliwca konstrukcji Zygmunta Puławskiego. Napędzany potężnym silnikiem rzędowym samolot nie wszedł niestety do produkcji seryjnej. Pozostaje jednak w pamięci jako prawdopodobnie najpiękniejszy z samolotów zaprojektowanych przez Puławskiego.

Żywiczny model do sklejania PZL P.8/I

W skład modelu PZL P.8/Iwchodzą:

  • czysto i gładko odlane części żywiczne
  • blaszka fototrawiona
  • owiewka vaku Rob Taurus
  • kalkomania

Model został opracowany tak, aby montaż był jak najłatwiejszy. Postawilismy na dopasowanie części. Unikalismy zbędnego mnożenia elementów. Prawdopodobnie jest to najlepiej zaprojektowany model żywiczny Arma Hobby!

Historia mysliwca PZL P.8/I

Wszystkie seryjnie produkowane myśliwce PZL z „polskim płatem” - od P.7a aż po P.24 - napędzane były silnikami gwiazdowymi. Taką decyzję Ministerstwa Spraw Wojskowych podyktowały względy ekonomiczne. Tymczasem konstruktor, utalentowany inż. Zygmunt Puławski, od początku przewidywał dla swych płatowców silniki rzędowe, jako lepsze pod względem aerodynamiki oraz widoczności z kabiny pilota. Pierwsze dwa „puławszczaki” – prototypy P.1/I i P.1/II – wyposażył w rzędowe silniki Hispano-Suiza.

Bardzo podobną jednostkę napędową tej samej firmy o mocy 600 KM otrzymał pierwszy prototyp zaprojektowanego przez Puławskiego myśliwca P.8, zbudowany na przełomie 1930 i 1931 r. w celach badawczych, bez wojskowego zamówienia. „Ósemka” miała starannie opracowane, opływowe kształty, z pokryciem płata i usterzenia gładką blachą oraz oprofilowanymi kołami. Podczas rozpoczętych w sierpniu 1931 r. prób w locie Bolesław Orliński osiągnął na P.8/I imponującą prędkość 350 km/h przy ziemi, jednak stosunkowo ciężki kadłub o tradycyjnej konstrukcji kratownicowej oraz brak sprężarki sprawiły, że na większych wysokościach konstrukcja ta ustępowała PZL P.7.

19 czerwca 1932 r. P.8/I pilotowany przez Jerzego Kossowskiego zwyciężył w wyścigu samolotów myśliwskich na dystansie 40 km podczas Międzynarodowego Mityngu Lotniczego w Warszawie, osiągając średnią prędkość 274 km/h i pokonując nawet prototyp najnowszego P.11. Był to jednak ostatni sukces tego płatowca. Miesiąc później, podczas lotu na Mityng Lotniczy do Zurychu, P.8/I został rozbity przez Orlińskiego w Innsbrucku. Próby konstrukcji PZL P.8 kontynuowano z użyciem drugiego prototypu, oblatanego w marcu 1932 r. P.8/II, wyposażonego w silnik Lorraine Petrel o mocy 500/675 KM, z nieco dłuższym kadłubem i inną chłodnicą. Samolot ten bardzo zainteresował lotnictwo jugosłowiańskie, które – choć ostatecznie nie nabyło licencji od PZL – zamówiło we własnej fabryce Ikarus serię bardzo podobnych myśliwców oznaczonych IK-2

opracował:

Grzegorz Mazurowski