70081 Curtiss P-36A
- Dodaj recenzję:
- 70081
- Producent: Arma Hobby
-
Dostępność:
Preorder
-
Historia ceny
Najniższa cena 30 dni przed obniżką: 94,00 zł brutto - Rodzaj: Model samolotu do sklejania
- Materiał: plastik
- Skala: 1/72
- szt.
- Cena netto: 76,42 zł 94,00 zł
- Ten produkt jest dostępny w przedsprzedaży - w przypadku zamówienia czas realizacji wyniesie więcej niż 7 dni.
Nowe formy Arma Hobby 2025, model myśliwca Curtiss P-36A.
70081 Curtiss P-36A
Amerykańska wersja Curtiss P-36A Hawk
Nowe formy 2025
W zestawie znajdziesz:
- wypraski plastikowe (2 szare i 1 przezroczysta)
- kalkomanie do trzech opcji malowania
- maski do malowania kabiny i kół
- instrukcja
- plik do samodzielnego druku 3D z detalami
Bezpłatny plik do samodzielnego druku 3D
Do pobrania kodem QR lub linkiem w instrukcji modelu
Zawartość pliku 3D:
- fotel pilota z pasami pilota i z wręga kadłuba, tablica przyrządów, rury wydechowe
Warianty oznakowania:
- Curtiss P-36A, pilot: 2/Lt. Phillip Rasmussen, 46. Dywizjon Pościgowy, 15 Grupa Pościgowa, Wheeler Field, Hawaje, 7 grudnia 1941 r.
- Curtiss P-36A, Headquarters Squadron, 16. Grupa Pościgowa, lotnisko Rio Hato, Panama 1941 r.
- Curtiss P-36A, VII Air Force Gunnery School, Hickam Field, Hawaje 1943 r.
Rys historyczny — Curtiss P-36A
W roku 1935 wzbił się po raz pierwszy w powietrze nowoczesny, całkowicie metalowy, jednopłatowy myśliwiec z wciąganym podwoziem, zaprojektowany w zakładach Curtiss-Wright na konkurs lotnictwa amerykańskiego. Producent nadał mu nazwę Curtiss Hawk Model 75, a po dopracowaniu konstrukcji i przyjęciu do służby w United States Army Air Corps (USAAC) otrzymał oznaczenie P-36A. Samolot wyróżniał się bardzo dobrymi osiągami i znakomitą zwrotnością, przewyższającą nawet niektóre późniejsze konstrukcje, takie jak Bf 109 czy Hurricane.
Do końca lat 30. USAAC zakupił 180 egzemplarzy wersji P-36A, które były intensywnie wykorzystywane w jednostkach myśliwskich na kontynencie amerykańskim, Hawajach, Alasce i w rejonie Kanału Panamskiego. W momencie wybuchu wojny na Pacyfiku myśliwce tego typu nadal pełniły służbę liniową, choć stopniowo przekazywano je do jednostek szkolnych i pomocniczych. P-36A odegrały ważną rolę w przygotowaniu amerykańskich pilotów do walki na nowszych typach myśliwców.
Podczas japońskiego ataku na Pearl Harbor 7 grudnia 1941 r., pięć myśliwców P-36A ze stacjonującego na Hawajach 46. Dywizjonu Pościgowego zdołało wystartować w odpowiedzi na alarm bojowy. Wśród pilotów był 2nd Lt. Phillip Rasmussen, który mimo braku czasu na pełne przygotowanie, wsiadł do maszyny w piżamie i uzbrojony jedynie w podstawowe uzbrojenie, odniósł jedno z pierwszych amerykańskich zwycięstw powietrznych w II wojnie światowej, zestrzeliwując najprawdopodobniej A6M2 Zero.
Łącznie wyprodukowano około 1000 egzemplarzy Curtissa P-36 we wszystkich wersjach. Samoloty te były napędzane silnikami gwiazdowymi Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp lub Wright R-1820 Cyclone, w zależności od wersji i zamówienia eksportowego. Po dostosowaniu płatowca do silnika rzędowego Allison V-1710 powstał nowy, znacznie nowocześniejszy samolot – Curtiss P-40, który odegrał kluczową rolę w działaniach myśliwskich USAAF i został wyprodukowany w liczbie ponad 13 000 egzemplarzy.
Informacje o bezpieczeństwie produktu
Informacje o producencie