70027 Jakowlew Jak-1b Expert Set
- 70027
- Producent: Arma Hobby
-
Dostępność:
Jest
-
Historia ceny
Najniższa cena 30 dni przed zmianą: 84,13 zł brutto - Rodzaj: Model samolotu
- Materiał: plastik i dodatki
- Skala: 1/72
Model myśliwca Jak-1b z akcesoriami w skali 1/72. Nowe formy, wysoki poziom detali.
W zestawie kupisz taniej
163,39 zł
158,92 zł
Jak-1b Expert Set Arma Hobby 1/72
Model sowieckiego samolotu myśliwskiego z okresu drugiej wojny światowej Jakowlew Jak-1b, z dodatkami dla zaawansowanych modelarzy. Skala 1/72, nowe, metalowe formy.
W zestawie modelu Jak-1b Expert Set:
- Nowe części plastikowe (metalowe formy)
- Duża kalkomania z kilkoma wariantami malowania
- Blaszka fototrawiona
- Maski kabinowe i do kół
Schematy malowania i oznakowania
- Jak-1b, nr 4, 1 eskadra, 1 PLM, chor. Pil. Edward Chromy, Zadybie Stare, lato 1944 r.
- Jak-1b, nr 13, 2 eskadra 1 PLM, „От польского патриота проф. Вольф-Мессинга польскому летчику”, pilot sierż. Hugon O'Brien, Operacja Berlińska, 1945.
- Jak-1b, nr 2, 148 IAP, „Сталинскому соколу Леониду Смирнову от трудящихся Фрунзенского района г. Саратова”. Samolot dowódcy pułku, kpt. Leonida Smirnowa. Po jego śmierci Jak był pilotowany przez St. Lejtn. Michaiła Szkomplektowa, który omyłkowo wylądował na niemieckim lotnisku w Anapie 11 maja 1943 r.
- Jak-1b, „Сталинскому соколу Леониду Смирнову от трудящихся Фрунзенского района г. Саратова” w służbie niemieckiej. Prawdopodobnie w Erprobungsstelle Rechlin na jesieni 1943 r.
- Jak-1b, nr 26, 31 GwIAP, „Лётчику Сталинградского фронта Гвардии Майору тов. Ерёмину
от колхозника колхоза «Стахановец» тов. Головатова”, major Borys Jeriomin , Sołodowka, Front Stalingradski, grudzień 1942 r. - Jak-1b, nr 6, GC3 Normandie, Albert Durand, Chatenki, lato 1943 r.
Video Recenzja Jak-1b Arma Hobby
Video Recenzje (j.ang)
Historia Jak-1b
Jak-1b to jeden z najbardziej znanych samolotów myśliwskich II Wojny Światowej. Jego historia zaczęła się pod koniec lat 1930-tych, kiedy J. Stalin zlecił opracowanie nowoczesnego samolotu myśliwskiego, którego osiągi byłyby porównywalne z brytyjskim Spitfire i niemieckim Bf-109. Nowy myśliwiec miał być produkowany z łatwo dostępnych materiałów i w oparciu o silniki produkowane z ZSRR. Prototyp oznaczony jako I-26 oblatany został w styczniu 1940 r. W trakcie prób ujawniono szereg wad nowej konstrukcji, które sukcesywnie eliminowano, by już w lutym skierować samolot do produkcji seryjnej. Nowy samolot pierwszy raz pokazany został publicznie podczas defilady w dniu 7 listopada 1940 r. w Moskwie.
Samolot Jak-1 okazał się bardzo udaną konstrukcją, miał dobrą manewrowość i stateczność w locie. Był także łatwy w pilotażu. Podstawową konstrukcję samolotu przez cały czas modyfikowano i udoskonalano. W czerwcu 1940 r. jedną z seryjnych maszyn przebudowano, obniżając tylną cześć kadłuba i montując kroplową osłonę kabiny. Ponadto zamontowano chowane kółko ogonowe, nowe śmigło WISz-105, zaś chłodnicę oleju zaadoptowano z myśliwca Jak-3. Ponadto zmodyfikowano uzbrojenie - dwa km-y 7,62 mm SzKAS zamieniono na jeden wkm 12,7 mm UBS nie zmienione pozostało działko 20 mm SzWAK. W lipcu 1942 r. przeprowadzono próby państwowe zmodernizowanego myśliwca, który oznaczono jako Jak-1b. Dawniej w literaturze samolot ten określany był jako Jak-1M, co nie było poprawne, gdyż tak oficjalnie określono zmodyfikowaną wersję, która stała się wzorcem nowej wersji oznaczonej jako Jak-3.
Chrzest bojowy, nowe myśliwce oficjalnie przeszły podczas walk pod Stalingradem oraz bitwy na Łuku Kurskim (kampanie 1942/43). W tym czasie dorównywały samolotom Messerschmitt Bf-109F i Spitfire V. Samoloty myśliwskie Jak-1 oraz Jak-1b używane były bojowo do zakończenia działań wojennych. Poza jednostkami radzieckimi samoloty te wchodziły także na wyposażenie dwóch jednostek sojuszniczych - fracuskiego Pułku „Normandie – Niemen” oraz 1 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego „Warszawa”. Pułk brał udział w walkach o przełamanie Wału Pomorskiego, zdobycie Kołobrzegu oraz w Operacji Berlińskiej. Samoloty Jak-1b pozostawały na wyposażeniu Lotnictwa Polskiego do 1946r.
opracował Marcin Wawrzynkowski, KPM