70031 FM-2 Wildcat ™ Expert Set

  • Dodaj recenzję:
    • 70031
    • Producent: Arma Hobby
    • Czas realizacji: 1-3 dni
    • Rodzaj: Model samolotu
    • Materiał: plastik + akcesoria
    • Skala: 1/72
    • Uwagi: Grumman Wildcat™ jest znakiem towarowym Northrop Grumman Systems Corporation i jest używany na podstawie licencji przez Arma Hobby
    • szt.
    • 82,00 zł

    Model samolotu myśliwskiego FM-2 Wildcat ™ w skali 1/72. Zestaw ekspert z dodatkowymi akcesoriami.

    W zestawie kupisz taniej

    #70031 FM-2 Wildcat Expert Set Arma Hobby 1/72

    70031 FM-2 Wildcat ™ Expert Set

    82,00 zł
    HTK-AS49 RAF Coastal Command & RN FAA paint set

    HTK-AS49 RAF Coastal Command & RN FAA paint set

    65,00 zł
    147,00 zł
    132,30 zł
    #70031 FM-2 Wildcat Expert Set Arma Hobby 1/72

    70031 FM-2 Wildcat ™ Expert Set

    82,00 zł
    HTK-AS05 Late US Navy paint set

    HTK-AS05 Late US Navy paint set

    43,00 zł
    125,00 zł
    112,50 zł
    #70031 FM-2 Wildcat Expert Set Arma Hobby 1/72

    70031 FM-2 Wildcat ™ Expert Set

    82,00 zł
    YMA7317 FM-2 Wildcat tablica przyrządów

    YMA7317 FM-2 Wildcat tablica przyrządów

    9,60 zł
    91,60 zł
    87,02 zł

    FM-2 Wildcat ™ Expert Set, Arma Hobby 1/72

    Model plastikowy samolotu FM-2 Wildcat™, nowe formy, zestaw ekspercki z dodatkami.

    • części plastikowe
    • blaszka fototrawiona
    • kalkomania z 6+2 wersjami oznakowania (5x USN 1x FAA + 2 bonus)
    • maski do kabiny i kół

    Wersje oznakowania

    • FM-2 Wildcat, BuNo nieznany/B6, eskadra VC-10, lotniskowiec CVE-73 USS Gambier Bay, pilot ppor. Joseph Dennis McGraw, Bitwa koło wyspy Samar, 25 października 1944.
    • FM-2 Wildcat, BuNo 16262/B19, eskadra VC-10, lotniskowiec CVE-73 USS Gambier Bay, pilot kpt. Herman J. Hardess, Mariany, 15 czerwca 1944
    • FM-2 Wildcat, BuNo 16130/3, eskadra  VC-8, lotniskowiec CVE-60 USS Guadalcanal, pilot por. F.H. Behlen III, Północny Atlantyk, 30 maja 1944.
    • FM-2 Wildcat, BuNo nieznany/1, eskadra VC-69, lotniskowiec CVE-60 USS Guadalcanal, Północny Atlantyk, jesień 1944. Samolot wyposażony w rakiety
    • FM-2 Wildcat, BuNo nieznany/2, eskadra VC-96, lotniskowiec CVE-81 USS Rudyard Bay, Okinawa, kwiecień 1945. Samolot wyposażony w rakiety
    • Wildcat Mk VI, JV768/S-X, 882 eskadra FAA, lotniskowiec HMS Searcher, pilot por. mar. Ronald F. Moore, RNVR, zestrzelenie ½ Bf-109G, „Operacja Prefix”, Trondheim, Norwegia, 26 marca 1945. Bonus – numery seryjne i litery kodowe do dwóch innych samolotów z tej walki.

    FM-2 korekta instrukcji (kliknij aby otworzyć większy format)

    Video Recenzja FM-2 Wildcat Arma Hobby 1/72:

    Pokładowy myśliwiec FM-2 Wildcat

    Samolot ten był ostatnią produkowaną seryjnie odmianą pokładowego samolotu myśliwskiego Grumman F4F Wildcat. Konstrukcja powstała pod koniec czerwca 1942r. na bazie prototypu XF4F-8. Od poprzednich wersji nowy myśliwiec odróżniał się nowym, mocniejszym silnikiem Wright R-1820 oraz wyższym sterem kierunku. W tym czasie macierzyste zakłady Grumman skoncentrowały się na produkcji samolotów myśliwskich F6F Hellcat oraz samolotów bombowo – torpedowych TBF Avenger. Produkcja nowej odmiany Wildcata przeniesiona została do zakładów Eastern Aircraft Division wchodzących w skład koncernu General Motors (GM), stąd też nowa nazwa samolotu to General Motors FM-2.

    Nowy, mocniejszy Wildcat

    Modyfikacje Wildcata FM-2 pozwoliły na uzyskanie skutecznego, lekkiego myśliwca dla lotniskowców eskortowych. Zastosowanie nowego, mocniejszego silnika przy lżejszej konstrukcji (i uzbrojeniu zredukowanym do 4 km), sprawiło, ze samolot miał lepsze właściwości bojowe od poprzednika. Samoloty FM-2 mogły nawiązać skuteczną walkę z myśliwcami A6M5 Zero i z Bf-109G. Dla wyrównania większego momentu obrotowego śmigła podwyższono statecznik pionowy.

    Dodatkowymi walorami było zwiększenie opancerzenia kabiny pilota, a także na przystosowanie ostatniej serii samolotów do przenoszenia niekierowanych pocisków rakietowych HVAR (High Velocity Aircraft Rockets). Ta właśnie modyfikacja w znacznym stopniu podniosła efektywność samolotu w zakresie zwalczania celów naziemnych oraz okrętów podwodnych.

    Samoloty pozostawały w produkcji do maja 1945r. Ogółem wyprodukowano 4407 egzemplarzy myśliwców FM-2, co stanowiło 70% ogólnej liczby wyprodukowanych myśliwców Wildcat we wszystkich odmianach. 340 egzemplarzy przekazano Wielkiej Brytanii, gdzie weszły w skład Fleet Air Arm pod nazwą Wildcat Mk.VI.

    Operacje bojowe

    Samoloty FM-2 wchodziły w skład grup powietrznych stacjonujących na lotniskowcach eskortowych (CVE) US Navy. Wykonywały zadania charakterystyczne dla samolotów myśliwskich, takie jak obrona zespołów floty i operacji desantowych przed atakami lotniczymi (w tym Kamikadze),  z powodzeniem atakowały także cele naziemne, żeglugę, zaś na Atlantyku współdziałając z samolotami torpedowo – bombowymi TBF Avenger skutecznie zwalczały niemieckie okręty podwodne.

    Najbardziej znanym epizodem II Wojny Światowej, w której brały udział samoloty myśliwskie FM-2 była stoczona w dniu 25 października 1944r. bitwa koło wyspy Samar na Filipinach. Razem z bombowcami Avenger broniły swoich lotniskowców przed bezpośrednim atakiem sił nawodnych Marynarki Cesarskiej.  Amerykańskie FM-2 zasłużyły się w Walkach o Mariany, Filipiny, Iwo-Dzimę i Okinawę.

    W służbie brytyjskiej Wildcaty Mk VI walczyły na Atlantyku, desancie w południowej Francji, w operacjach nad Norwegią i Danią i na Dalekim Wschodzie. Wsławiły się odparciem ataku ośmiu Bf-109G-14 na formację samolotów torpedowych 26 marca 1945 w rejonie Trondheim w Norwegii.

    opracował Marcin Wawrzynkowski, KPM