70031 FM-2 Wildcat ™ Expert Set

  • Dodaj recenzję:
  • 70031
  • Producent: Arma Hobby
  • Czas realizacji: 1-3 dni
  • Rodzaj: Model samolotu
  • Materiał: plastik + akcesoria
  • Skala: 1/72
  • Uwagi: Grumman Wildcat™ jest znakiem towarowym Northrop Grumman Systems Corporation i jest używany na podstawie licencji przez Arma Hobby
  • szt.
  • 82,00 zł

Model samolotu myśliwskiego FM-2 Wildcat ™ w skali 1/72. Zestaw ekspert z dodatkowymi akcesoriami.

W zestawie kupisz taniej

70031 FM-2 Wildcat ™ Expert Set

70031 FM-2 Wildcat ™ Expert Set

82,00 zł
HTK-AS49 RAF Coastal Command & RN FAA paint set

HTK-AS49 RAF Coastal Command & RN FAA paint set

65,00 zł
147,00 zł
132,30 zł
70031 FM-2 Wildcat ™ Expert Set

70031 FM-2 Wildcat ™ Expert Set

82,00 zł
HTK-AS05.02 Late US Navy paint set

HTK-AS05.02 Late US Navy paint set

65,00 zł
147,00 zł
132,30 zł
70031 FM-2 Wildcat ™ Expert Set

70031 FM-2 Wildcat ™ Expert Set

82,00 zł
YMA7317 FM-2 Wildcat tablica przyrządów

YMA7317 FM-2 Wildcat tablica przyrządów

16,00 zł
98,00 zł
93,10 zł

FM-2 Wildcat ™ Expert Set, Arma Hobby 1/72

Model plastikowy samolotu FM-2 Wildcat™, nowe formy, zestaw ekspercki z dodatkami.

  • części plastikowe
  • blaszka fototrawiona
  • kalkomania z 6+2 wersjami oznakowania (5x USN 1x FAA + 2 bonus)
  • maski do kabiny i kół

Wersje oznakowania

  • FM-2 Wildcat, BuNo nieznany/B6, eskadra VC-10, lotniskowiec CVE-73 USS Gambier Bay, pilot ppor. Joseph Dennis McGraw, Bitwa koło wyspy Samar, 25 października 1944.
  • FM-2 Wildcat, BuNo 16262/B19, eskadra VC-10, lotniskowiec CVE-73 USS Gambier Bay, pilot kpt. Herman J. Hardess, Mariany, 15 czerwca 1944
  • FM-2 Wildcat, BuNo 16130/3, eskadra  VC-8, lotniskowiec CVE-60 USS Guadalcanal, pilot por. F.H. Behlen III, Północny Atlantyk, 30 maja 1944.
  • FM-2 Wildcat, BuNo nieznany/1, eskadra VC-69, lotniskowiec CVE-60 USS Guadalcanal, Północny Atlantyk, jesień 1944. Samolot wyposażony w rakiety
  • FM-2 Wildcat, BuNo nieznany/2, eskadra VC-96, lotniskowiec CVE-81 USS Rudyard Bay, Okinawa, kwiecień 1945. Samolot wyposażony w rakiety
  • Wildcat Mk VI, JV768/S-X, 882 eskadra FAA, lotniskowiec HMS Searcher, pilot por. mar. Ronald F. Moore, RNVR, zestrzelenie ½ Bf-109G, „Operacja Prefix”, Trondheim, Norwegia, 26 marca 1945. Bonus – numery seryjne i litery kodowe do dwóch innych samolotów z tej walki.

FM-2 korekta instrukcji (kliknij aby otworzyć większy format)

Video Recenzja FM-2 Wildcat Arma Hobby 1/72:

Pokładowy myśliwiec FM-2 Wildcat

Samolot ten był ostatnią produkowaną seryjnie odmianą pokładowego samolotu myśliwskiego Grumman F4F Wildcat. Konstrukcja powstała pod koniec czerwca 1942r. na bazie prototypu XF4F-8. Od poprzednich wersji nowy myśliwiec odróżniał się nowym, mocniejszym silnikiem Wright R-1820 oraz wyższym sterem kierunku. W tym czasie macierzyste zakłady Grumman skoncentrowały się na produkcji samolotów myśliwskich F6F Hellcat oraz samolotów bombowo – torpedowych TBF Avenger. Produkcja nowej odmiany Wildcata przeniesiona została do zakładów Eastern Aircraft Division wchodzących w skład koncernu General Motors (GM), stąd też nowa nazwa samolotu to General Motors FM-2.

Nowy, mocniejszy Wildcat

Modyfikacje Wildcata FM-2 pozwoliły na uzyskanie skutecznego, lekkiego myśliwca dla lotniskowców eskortowych. Zastosowanie nowego, mocniejszego silnika przy lżejszej konstrukcji (i uzbrojeniu zredukowanym do 4 km), sprawiło, ze samolot miał lepsze właściwości bojowe od poprzednika. Samoloty FM-2 mogły nawiązać skuteczną walkę z myśliwcami A6M5 Zero i z Bf-109G. Dla wyrównania większego momentu obrotowego śmigła podwyższono statecznik pionowy.

Dodatkowymi walorami było zwiększenie opancerzenia kabiny pilota, a także na przystosowanie ostatniej serii samolotów do przenoszenia niekierowanych pocisków rakietowych HVAR (High Velocity Aircraft Rockets). Ta właśnie modyfikacja w znacznym stopniu podniosła efektywność samolotu w zakresie zwalczania celów naziemnych oraz okrętów podwodnych.

Samoloty pozostawały w produkcji do maja 1945r. Ogółem wyprodukowano 4407 egzemplarzy myśliwców FM-2, co stanowiło 70% ogólnej liczby wyprodukowanych myśliwców Wildcat we wszystkich odmianach. 340 egzemplarzy przekazano Wielkiej Brytanii, gdzie weszły w skład Fleet Air Arm pod nazwą Wildcat Mk.VI.

Operacje bojowe

Samoloty FM-2 wchodziły w skład grup powietrznych stacjonujących na lotniskowcach eskortowych (CVE) US Navy. Wykonywały zadania charakterystyczne dla samolotów myśliwskich, takie jak obrona zespołów floty i operacji desantowych przed atakami lotniczymi (w tym Kamikadze),  z powodzeniem atakowały także cele naziemne, żeglugę, zaś na Atlantyku współdziałając z samolotami torpedowo – bombowymi TBF Avenger skutecznie zwalczały niemieckie okręty podwodne.

Najbardziej znanym epizodem II Wojny Światowej, w której brały udział samoloty myśliwskie FM-2 była stoczona w dniu 25 października 1944r. bitwa koło wyspy Samar na Filipinach. Razem z bombowcami Avenger broniły swoich lotniskowców przed bezpośrednim atakiem sił nawodnych Marynarki Cesarskiej.  Amerykańskie FM-2 zasłużyły się w Walkach o Mariany, Filipiny, Iwo-Dzimę i Okinawę.

W służbie brytyjskiej Wildcaty Mk VI walczyły na Atlantyku, desancie w południowej Francji, w operacjach nad Norwegią i Danią i na Dalekim Wschodzie. Wsławiły się odparciem ataku ośmiu Bf-109G-14 na formację samolotów torpedowych 26 marca 1945 w rejonie Trondheim w Norwegii.

opracował Marcin Wawrzynkowski, KPM